اعترافات منة شلبي بقضية حيازتها مخدرات في مطار القاهرة

22 ديسمبر 2022
اعترافات منة شلبي بقضية حيازتها مخدرات في مطار القاهرة

اعترافات منة شلبي بقضية حيازتها مخدرات في مطار القاهرة

أمرت النيابة العامة المصرية ، أمس الأربعاء ، بإحالة المتهمة منة شلبي إلى المحاكمة الجنائية لحيازتها مادة الحشيش بقصد استخدامها.

ورصدت وسائل إعلام اعترافات الفنانة المصرية منة شلبي بعد اعتقالها في المطار في 25 نوفمبر / تشرين الثاني. اتُهمت الفنانة مينا شلبي بحيازة مخدرات في مطار القاهرة وقالت إنها كانت في نيويورك لحضور مهرجان “إنتر انترناشيونال”. وعند عودتها ، تم احتجازها في غرفة الأمن في ذلك الوقت.

وجاء في اعترافاتها: “وأنا في مطار القاهرة عديت على الجمارك، وأنا خارجة وكان معايا تلات شنط والدنيا كانت زحمة وأنا حطيت الشنط اللي معايا على السير علشان يتشاف فيها إيه، ولقيت واحد من اللي واقفين في الجمرك بيقولي معاكي فيب سجارة إلكترونية، فأنا قولتله إني بدخن فيب، وكنت بفتح الشنطة علشان أوريله الفيب، فلقيت واحد تاني جه وقالي إحنا هنفتح بقية الشنط نشوفها وأنا وافقت وقولتله اتفضل، وقعد يقلب في الشنط وبعدين جه واحد تالت كان بيفتش معاهم وأنا طلعت الفيب السجاير الإلكترونية وواحد منهم قالي ممكن تقعدي شوية ووداني أوضة في الجمارك قعدت فيها شوية والشنط كانت معاهم في الوقت ده”.

وأكملت منة شلبي في أقوالها “لقيت ناس كتير وضباط مطلعين علبة ميكب لونها أخضر بيقولولي إن دي فيها ماريجونا فقولتله مفيش الكلام ده مش صح وده ميكب عادي بعدين لقيته بيقولي معاكي كوكايين، قولتله أنا مش بشرب الحاجات دي أصلا وبعدين قالولي طيب استني شوية، وبقيت سامعة کلام کتیر بره، وبعد ساعتين تلاتة لقيتهم بيقلولي اطلبي المحامي بتاعك فبقولهم إيه اللي حصل، قالولي إنتي معاكي ماريجوانا، وبعدين قالي إنتي هتتعرضي على النيابة، في الوقت ده أنا كنت قاعدة فلقيت أخبار نازلة إني مقبوض عليا ومعايا مخدرات وفضلت هناك لحد اما جيت هنا واتعرضت على النيابة”.

وكانت النيابة العامة أمرت اليوم بإحالة المتهمة منة شلبي للمحاكمة الجنائية، لمعاقبتها على ما أسند إليها من إحرازها جوهر الحشيش المخدِّر بقصد التعاطي في غير الأحوال المصرَّح بها قانونًا.

لا توجد مقلات اخرى

لا توجد مقلات اخرى